EN BAUTA PÅ BADET

Foss Fabrikker er eid av familien Foss og ligger på Birkeland. Slik skal det fortsette.

 

Tekst: Hilde Eskild/Tekststudio Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Arne Hauge (66) har vært ved Foss Fabrikker i 25 år.

- Vi vil ikke være en del av bruk-og-kast samfunnet

Det begynte i 1968. Birkenesingen Johannes Foss satt på toget på vei til Stavanger med en idé. En idé som i dag er et klenodium hos Foss Fabrikker; historiens første norske baderomsmøbel laget av fuktbestandig materiale.

 

Resten er en historie som pågår fremdeles. Johannes Foss tegnet selv den første logoen i 1968. Siden har det vært satset på baderomsmøbler med solid norsk kvalitet og design i en tradisjonsrik familiebedrift som har vært i sving på Birkeland i 53 år.

Overtok familiebedrift

John Helge Austgulen har vært daglig leder for Foss Fabrikker de to siste årene. 

– Jeg synes det var en utfordrende start, innrømmer han.

– For meg var det både en helt ny bedrift og ny bransje. I tillegg var verden i unntakstilstand på grunn av korona. Men samarbeidet, samholdet og engasjementet  på Foss Bad er helt spesielt. Johannes Foss sine tre barn, som i dag eier bedriften, er svært gode sparringpartnere. Det er absolutt lov å komme med nye idéer og gjennomføre organisatoriske endringer, sier han.

Austgulen overtok roret etter Tone Foss, grunnleggerens datter. Da hadde hun vært daglig leder i 21 år.

– Vi søsken har et sunt forhold til at bedriften kan ledes godt av andre enn familien, sier hun, og understreker at de er strålende fornøyd med dagens ledelse.

Norsk industri. Et av de viktigste prinsippene for Foss Fabrikker er å ivareta norsk produksjon og norske industriarbeidsplasser. Foss Bad skal være på Birkeland. Fabrikken skal eies av Foss-familien. Her er det ikke snakk om salg til store internasjonale kjeder eller outsourcing av arbeidsoppgaver. Det gir de ansatte trygghet og forutsigbarhet.

Bedriften har 30 ansatte, hvorav 25 holder til i lokalene på Birkeland, og fem driver med salg. Mange har jobbet her i over 20 år, og det finnes også dem som har bikket 40 år ved bedriften. I lyse og nærmest støvfrie fabrikklokaler, hvor kraftige avsug sørger for god luftkvalitet.

Kvalitet, varighet og bærekraft er tre viktige rettesnorer for Foss Fabrikker. Produktene kommer med ti års garanti, men målet er at de skal vare mye lenger. Austgulen kan fortelle at nylig tok rørleggere ned et bad fra Foss Fabrikker som hadde vært i funksjon siden 80-tallet.

– Det var ikke noe galt med det. Det var akkurat like helt, men eierne av badet hadde behov for litt variasjon. Og det må være lov etter førti år, smiler han.

– Vi vil ikke være en del av bruk- og kast-samfunnet. Vi skal være i forkant på bærekraft og miljø. Derfor produserer vi møbler som holder seg. Materialene skal være mest mulig kortreist, og vi har alltid som mål å bruke minst mulig materialer, som overflødige dekksider og unødvendige skruer. Det går mest i treplugger og lim, forklarer han.

Vil nå yngre kundegruppe. Foss Fabrikker er aktive i sosiale medier. De opererer på flere plattformer og har dyktige folk på laget som sørger for å synliggjøre og markedsføre.

– Folk på 45+ kjenner oss godt. Når vi vil nå de som er yngre, er det sosiale medier som gjelder, sier Austgulen.

– Vi er blitt beskyldt for å være litt for trauste. Det er vi i full sving med å gjøre noe med. Ny design er akkurat lansert, og enda ett er på gang. Det vi lager skal være tidsriktig, samtidig som det skal stå seg. Kvalitet og utforming med godt gjennomtenkt funksjonalitet går ikke av moten så fort. Det holder seg også rent visuelt. Unge i dag er opptatt av bærekraft, og dette skal vi møte dem på, sier han.

Som så mange andre bedrifter merker også Foss Bad at verden er urolig, at strømprisene er høye og prisene på drivstoff likeså. Fabrikken opplevde fallende omsetning over en kort periode, men dette ble snudd forrige år. Både topplinjen og bunnlinjen er forbedret.

– Vi retter oss mot yngre publikum, vi tenker bærekraftig og langsiktig, sier Austgulen.

– Vi er i en positiv endring.