Big business med batterier

De var et bilverksted i over 60 år, før de valgte å satse alt på batterier. Det viste seg å være en god avgjørelse for Skanbatt.  

Tekst: Jan Frantzen/ Foto: Erling Hægeland-Slyngstad 

Året er 1994. Tommy Moe begynner på lageret i Sangvik Service, bilverkstedet som allerede den gang har eksistert i over 40 år. Moe kjører ut varer og blir kjent med kunder. Etter hvert begynner han med import av batterier. Han er den eneste som driver med dette, og det en liten del av bedriften.

Hopp til 2015. Nå blir Sangvik Service Skandinavisk batteriimport, og Tommy Moe tar over som daglig leder. De er 14 ansatte, og fremover skal det utelukkende satses på batterier.

–  Da jeg begynte her var det mange verksteder som oss, som hadde radiatorer og elektro som spesialitet. Færre og færre reparerer disse tingene, det blir mer bruk og kast. Jeg hadde jobbet mye med batterier, og så et stort potensial i det, forteller Moe, som også kjøpte seg inn i bedriften på Rigetjønn i 2015.

Først i Norge

Skandinavisk batteriimport er blitt Skanbatt, et selskap som har hatt stor vekst de siste årene.

De fleste batteriforretninger har spesialisert seg, men Skanbatt har batterier til alt. Og aller mest populært: Litiumbatterier. Som først og fremst brukes i båter, hytter og bobiler, men også til i og industri.

– Litiumbatteriene har tatt markedet noe vanvittig de siste fem-seks årene, og vi var først i Norge med dem. Faktisk har vi vært med på å utvikle disse batteriene, og har blitt markedsledende på feltet i Norge, forteller Moe.

Tatt på senga

Hovedsakelig selger Skanbatt til bedrifter og forhandlere i Norge, men selskapet har også butikker og utleveringssteder rettet mot privatmarkedet. Driftsbatterier til elbiler har de imidlertid ikke.

– Men alle elbiler har et 12 volts-system til å drifte sikkerhetssystemene, så for oss er markedet blitt enda bedre med elbilene, forteller Moe.

– Hvordan har dere klart å skille dere ut?

– Jeg tror det er en viktig suksessfaktor at vi var veldig tidlig ute med litiumbatteriene. De var riktignok veldig dårlige i starten, og det var nesten like mange reklamasjoner som fungerende batterier. Men vi jobbet med produsenter og gjorde endringer, og i dag er de blitt allemannseie.

– Vi har vært på rett sted til rett tid, men hadde du sett det første styremøtet… Vi ante ikke selv hvordan dette skulle gå. Jeg hadde kanskje håpet på 50 millioners omsetning i løpet av en tiårsperiode. Vi hadde ingen anelse om at det skulle bli som det har blitt. Vi ble tatt på senga, vi også.

Ekspanderer

– Batterier er viktig for alt fra at klokka di skal fungere til å drifte svære hus og industribygg. I det siste er det blitt populært med hytter uten strøm, og de trenger batteribanker og solcellepaneler som er store nok til å drifte både komfyr og kjøleskap, sier Moe, og slår fast at Skanbatt nå går «all in» med satsing på solceller.

– Det har vi jobbet med lenge, og vi lanserer i disse dager. Vi planlegger å ekspandere betydelig fremover og flytter inn i nytt, stort bygg på Mjåvann neste høst, forteller Moe.

Bærekraft

Skanbatt er i dag den største totalleverandøren av batterier i Norge, og den nest største på bilbatterier. Og fremover skal bærekraft spille en større rolle.

– Vi er medlem av Batteriretur, og sender store mengder til gjenvinning. Når vi flytter videre skal vi ha et grønt bygg hvor vi skal produsere vår egen strøm. Skal man være med på offentlige anbud fremover er man nødt til å tenke bærekraft. Ellers er man ute, avslutter Moe.