Næringsforeningen jobber aktivt for å fremme næringslivets interesser og skal være en foretrukken aktør i spørsmål som angår næringslivet i regionen. I 2024 ble Næringsforeningen omtalt og/eller sitert i nærmere 79 medieoppslag, noe som gir et gjennomsnitt på omtrent syv mediesaker i måneden. Dette representerer en økning på 30 % fra 2023.
Næringsforeningen startet medieåret 2024 med å ta et tydelig standpunkt i kommunereverseringssaken helt frem til den ble avgjort i februar 2024. Administrerende direktør var gjest i valgsendingene til Fædrelandsvennen og NRK.
Gjennom året var foreningen en aktiv stemme i saker som omhandler vei og infrastruktur, energi, industrietablering, mangfold og likestilling, byutvikling og regionens attraktivitet.
Eksempler på dette er saker om mangfold og likestilling i styrerommet (Styreportalen), strømstøtteordninger og utenlandskabel, regjeringens gründerplan, flyplasstilbudet, E39-utbygging vest for Kristiansand, havvindssatsing, serveringstider i utelivsbransjen, arbeidsinkludering (Flere i Arbeid) og etablering av et eget Oslo-kontor for Næringsalliansen i Agder. Sistnevnte har vært viktig for å komme tettere på sentrale beslutningsprosesser. Det samme gjelder for opprettelsen av næringslivsorganisasjonen Næringsforeningene i Norge (NIN), som fikk omtale i regionale medier over hele landet ved opprettelsen i april 2024. Gjennom omdømmesatsingen "Vekst i Sør" har foreningen bidratt med kronikker om kompetansetilflytting og industrietablering i flere medier.
Næringspolitisk avdeling utvidet sin kommunikasjonssatsing i 2024 med podkaster og planlegger å videreutvikle dette formatet i 2025. I den næringspolitiske podkasten "Politisk Kvartal" møtes Roar Osmundsen og Liv Eva Kirkesæther for å diskutere aktuelle saker som foreningen engasjerer seg i. Målet er at medlemmene skal få et innblikk i hvilke næringspolitiske saker som rører seg i regionen.
Papirkutt og digital satsing
Næringslivsmagasinet SPENN hadde tre utgivelser i 2024. Magasinet gir et innblikk i hva som rører seg i næringslivet i landsdelen. Hovedtemaene i SPENN gjennom 2024 har blant annet omhandlet kunstig intelligens versus menneskelig intelligens, bedriftsjubileer som Hennig Olsen Is (100 år) og Sparebanken Sør (200 år), flyplasstilbud og Kristiansand som kulturby/kulturhovedstad.
Synkron Media har hatt ansvaret for trykkingen av SPENN siden 1. januar 2022. Designer er Lyche Design ved Irene Lyche, og fotograf er Erling Slyngstad-Hægeland. Redaktøransvaret er todelt: ansvarlig redaktør er Håkon A. Repstad (kommunikasjonsansvarlig), og medredaktør er Heidi Løland-Andersen i Tekststudio. SPENN hadde i 2024 et opplag på 6300 eksemplarer per utgave.
I næringslivsmagasinet har vi løftet frem gode historier og aktuelle saker fra næringslivet på Sørlandet. Dette er i tråd med vår strategi, hvor en av hovedprioritetene er å øke attraktiviteten til Sørlandet som arbeidsregion.
Etter en grundig evaluering av papirproduktet ble det i 2024 fattet et styrevedtak om at SPENN blir digitalt fra 2025. Endringene er basert på innsikt fra medlemsundersøkelser som viser at stadig flere foretrekker foreningens digitale kanaler. Samtidig har papirmagasinet fått redusert betydning over tid, også i annonsemarkedet. I løpet av 2024 ble det jobbet aktivt med å styrke den digitale presentasjonen og markedsføringen av SPENN-historier. De gode historiene fra næringslivet skal fortsatt presenteres, men fremover kun på nett og som en del av en større digital satsing.
Næringsforeningens nåværende nettside ble lansert i starten av 2022. Selv om nettsiden har vært under kontinuerlig utvikling, har vi sett et behov for å forbedre både funksjonalitet og design. I 2024 startet Næringsforeningen derfor arbeidet med å utvikle en helt ny nettside, som lanseres i 2025, i samarbeid med Netlab.
Den nye plattformen skal gjøre det enklere for medlemmene å finne frem til tjenester, nettverk og informasjon om foreningen. Flere av de mest populære spaltene og faste sakene fra SPENN vil leve videre på den nye plattformen i en oppdatert og moderne visuell presentasjon. Vi er opptatt av å produsere egne nyheter og dele medlemsnyheter som publiseres på vår landingsside og distribueres videre i sosiale kanaler og nyhetsbrev.
Sosiale medier og merkevarebygging
Næringsforeningen utarbeidet høsten 2024 en ny strategi for marked og kommunikasjon. Dette innebærer utvikling av et nytt årshjul og en medieplan for sosiale medier, nettside og nyhetsbrev. Dette danner grunnlaget for en ny digital satsing som blir merkbar fra januar 2025.
Næringsforeningen er til stede på Facebook, LinkedIn og Instagram, og vi legger stor vekt på synlighet i sosiale medier. Ved starten av 2024 innførte vi for første gang et eget årshjul for sosiale medier. Målet var å gi Næringsforeningen et innholdsmessig og formmessig løft i SOME - en profesjonalisering av viktige kommunikasjon og markedsføringskanaler.
Gjennom året har foreningen hatt en jevn distribusjon av organisk innhold til alle kanaler, kombinert med innhold produsert til en markedskampanje i samarbeid med NOSLEEPTILLBROOKLYN. Målet med kampanjen er å øke kjennskapen til Næringsforeningen og samtidig bidra til rekruttering av nye medlemmer. Vi har i tillegg vektlagt produksjon av innhold som kan gi eksisterende medlemmer merverdi av medlemskapet, samt skape interesse hos ikke-medlemmer.
Økning i antall følgere i 2024:
I vår medlemsundersøkelse ser vi at stadig flere oppgir sosiale medier og nettsiden som viktige kanaler for å finne informasjon om Næringsforeningen. Nyhetsbrevet er fortsatt den kanalen som når flest av våre medlemmer. Ukentlig sendes nyhetsbrevet til nær 10.000 mottakere. Dette har en åpningsrate på rundt 35%. LinkedIn er, som i 2023, det sosiale mediet som har desidert størst vekst. Dette har en sammenheng med generelle trender, samt at vi har lagt noe mer vekt på innholdsproduksjonen til denne kanalen.