Starten av 2025 kom det et medieoppslag som oppsummerte en viktig begivenhet for Kristiansand i 2024: Åpningen av Kunstsilo. Da kom Kristiansand på 21. plass av de 52 stedene i verden som New York Times anbefaler leserne å reise til i 2025.
Ikke bare ble siloen trukket frem, selv om denne utgjør en stor del av oppslaget. Byens rikholdige kulturliv på Odderøya, Kilden og andre kvaliteter i byen som trehusbebyggelsen i Posebyen, er noe av det avisen roser.
Slik peker utnevnelsen både fremover og bakover for Kristiansand. Medieoppslaget viser til det fulle hvorfor byutvikling er viktig for Næringsforeningen (og er nevnt spesifikt i strategien): det handler om å skape en attraktiv region som folk vil både besøke, bo i og investere i. Alt dette henger sammen. Hvis flere besøker byen og regionen gjennom hele året, så sikrer vi inntekter som skaper en enda mer spennende by å bo i. Byen har gått gjennom en stor utvikling og transformasjon de siste 20 årene, noe fastboende har sett, men kåringen gjør dette tydelig for hele verden. Og siloen blir fyrtårnet eller symbolet som vi kan feste denne historien til.
Det er slike steder folk med kompetansen næringslivet etterlyser, ønsker å flytte til og bo i. Derfor må vi ha et videre perspektiv for arbeidet med å skape en spennende by og region, enn det snevre som går på om man er for eller mot bompenger i en byvekstavtale, om hva som tjener kun én bransje (som eiendom/utbyggere) eller hvilke rammebetingelser som utelivsbransjen har.
I møte med Kommunalutvalget i 2024 var vi tydelige på hvilken rolle Kristiansand har. Noen tall viser dette: Kristiansandsregionen er Norges sjette største bo- og arbeidsmarked. Kristiansand har 70 prosent av innbyggerne i denne regionen. Til sammenligning er Stavangerregionen Norges tredje største. Her har Stavanger kommune 40 prosent av innbyggerne. Vekten av Kristiansand og betydningen av beslutningene som tas i Bystyresalen betyr relativt sett mer for landsdelen enn i vest.
Vi mener det politiske flertallet ikke i tilstrekkelig grad tar innover seg dette, og vil adressere dette i 2025.
Vi skrev at saken i NY Times peker både fremover og bakover. Det er ingen tvil om at Kristiansand har gjort mye riktig og at det riktig å støtte silo-prosjektet. Litt mer i skyggen av dette kom nyheten om at Vest-Agdermuseet i Nodeviga nå fullfinansieres ved at staten gir sitt bidrag over statsbudsjettet i 2025 (og fremover). Men Kristiansand har et stort uforløst potensial gjennom utvikling av flere kvartaler, Posebyen, tettheten av kunstnere på Odderøya og utvikling av Lagmannsholmen til byformål. Store saker som skapte strid særlig før 2019-valget er realisert eller er under realisering. Nå må vi ser fremover.
Gjennom 2024 har vi særlig arbeidet med Lagmannsholmen, der NIKR satte sammen ei ressursgruppe i samarbeid med kommunen på vegne av Kvadraturforeningen, Gårdeierforeningen og Utbyggerforeningen. Fra NIKR deltar representanter fra fagrådet for byutvikling og infrastruktur. Næringspolitisk leder Roar Osmundsen leder arbeidet og koordinerer inn mot kommunen. Denne gruppa blir enda mer aktiv i 2025, når planene for byutviklingen på Lagmannsholmen skal behandles politisk. Ventelig er nøyaktig plan ferdig i midten av 2026.
For Næringsforeningen markerer arbeidet med Lagmannsholmen en ny, viktig fase for et arbeid som både styre og administrasjon har arbeidet mye med i over 15 år. Som kjent ble utvikling av området stilt i bero etter kommunevalget i 2019, til tross for at bystyret noen måneder før la grunnlaget for flytting av konteinerne. Før arbeidet nå konkretiseres i egen plan, er Næringsforeningens perspektiv at området må utvikles til byformål som rommer både kontorer, servering, boliger og rom for det uventa. Husk at ingen snakket om Kunstsilo for ti år siden. Samtidig må ikke området gå i konkurranse med butikkene i sentrum. Utviklingen må balanseres med at Lagmannsholmen er åpen og inviterende for befolkningen samtidig som utviklingen av eiendommene gir havna tilstrekkelig inntekter for å kunne erstatte havnefunksjonene som forsvinner.
I 2024 fikk vi meldingen om at Kristiansandsregionen omsider får en byvekstavtale. Fra før var det godkjent en bompengeproposisjon i Stortinget som økte bomsatsene og antall innkrevingspunkter. Siden saken engasjerte stort i 2024 (og inn i 2025), så kan litt historisk kontekst være nyttig: Disse bomstasjonene er satt opp i det området Bystyret vedtok skulle være måleområdet for nullvekst i biltrafikken. Det var Granavolderklæringen til Solbergregjeringen (i 2019) som redefinerte disse bestemmelsene, slik at man fikk mer råderett lokalt til å definere hvor området man måler nullvekst skal være. I Kristiansand ble dette definert som Kvadraturen med tilstøtende områder samt Sørlandsparken. Denne nye definisjonen gav betydelig lavere bomsats enn det kommunen ville fått hvis de opprinnelige reglene hadde blitt anvendt (der man skulle måle all trafikk i hele byvekstområdet).
NIKR har støttet arbeidet med byvekstavtale fordi dette setter kommunene i vårt felles bo- og arbeidsmarked i stand til å finansiere viktige investeringer. Foruten Gartnerløkka så finansierer dette tiltak både innen vei, gang- og sykkelveier samt mer til kollektiv (økt frekvens og lavere priser). Bommene reduserer trafikkbelastningen i blant annet Kvadraturen ved at færre kjører bil, og slipper frem de som trenger (for eksempel næringstrafikken). Vi var imidlertid skeptiske til det høye antallet innkrevingspunkter den gangen det ble behandlet.
I 2024 ble også CB-området en sak. Her er det politiske flertallet tydelige på at de ønsker et mangfold av virksomheter blant annet innen kultur og mat, som kan være med på å styrke Kvadraturen og samtidig knytte sentrum mot Grim. Saken om etablering av blant annet dagligvare på tomta ble en mediesak, og også tema under en bykveld vi arrangerte sammen med Kvadraturforeningen. Senere har planene for området blitt mer konkrete, der blant annet Homborsund bryggeri flytter inn. I sammenheng med denne diskusjonen – siden Kristiansands Næringsselskap (Knas) kjøpe CB-området – tok vi opp rollen til dette selskapet under et medlemsmøte i august. Våre medlemmer er opptatt av at Knas skal ha en tydeligere profil med å legge til rette for næringsområder og ikke være en konkurrent for private. Under budsjettbehandlingen i Kristiansand i desember, ble det vedtatt et verbalforslag der man nettopp ser på denne rollen. For kommunen som eier er saken intrikat, all den tid de som eier tar ut utbytte fra selskapet som går i bykassa. Saken vil komme opp igjen i 2025.