Tvist og brutal ærlighet
Flere av de sakene Ingrid jobber med omhandler oppføring eller rehabilitering av private boliger hvor ting ikke har blitt som forventet. Da bistår firmaet enten entreprenør eller forbruker. Tvistene kan dreie seg om både forsinkelser, dagmulkt og mangler.
— Som den store saken om husene på Justneshalvøya i vinter?
— Ja, som den saken. I slike saker har nok de fleste lett for å sympatisere med forbrukeren.
Ingrid forteller at advokater i dialogen med klienter må tørre å være ærlige om hvor godt saken står seg rent rettslig, og gi tydelig uttrykk for eventuelle svakheter som kan medføre risiko for å tape en eventuell rettssak.
— Vi er nødt til å være brutalt ærlige, men også kloke i måten vi legger det frem for klient. De fleste har mer forståelse for våre vurderinger om man tar en god prat ansikt til ansikt, og det forteller noe om at vi ikke bare bør sitte bak en skjerm.
Trynefaktor: Fleip eller fakta?
Men hvor mye har egentlig trynefaktoren å si – eller rettere sagt en klients evne til å fremstå troverdig og veltalende i retten?
— Det har mye å si at klienter klarer å gi uttrykk for det faktumet som de mener er riktig, slår Ingrid fast.
— Hva ser dere etter?
— Det er viktig at både klienter og vitner får gitt uttrykk for det de mener på en god og ryddig måte. Det å være i retten kan være en fremmed situasjon for mange, og da er det vår oppgave som rådgiver å forberede de så godt som mulig på situasjonen de vil møte. Derfor snakker vi mye i forkant om hva som rettslig sett er relevant å uttale seg om for retten slik at dommeren får et godt grunnlag for å avsi dom.
— Så der er det litt menneske-opplæring, rett og slett?
— Nja, kanskje ikke opplæring, men det kan ha mye for seg å forberede klienter på hva de møter i retten og hvordan man bør forholde seg under en rettssak. Noen klienter skjønner fort hva som er viktig for saken og er gode på å få frem budskapet sitt på en god måte.
— Hvilke trekk har de til felles?
— De beholder roen, er saklig, snakker respektfullt til omgivelsene, og lar seg ikke påvirke alt for mye av følelser for eksempel.