Offshore-pioneren

Bjarne Skeie er en av de viktigste industribyggerne i Kristiansands historie, og har nådd langt ut i verden med sine innovasjoner. Den viktigste lærdommen plukket han opp i hjembygda.

TEKST JAN FRANTZEN
FOTO ERLING SLYNGSTAD-HÆGELAND

Det begynte med en Gråtass. Den lille traktoren med 20 hestekrefter som ble selve symbolet på mekaniseringen av landbruket. Året var 1952, og stedet var sørlandsbygda Eiken. 

– Vi sluttet å bruke hest og kjerre hjemme hos oss, og tok i bruk den nye traktoren. Det var pløying, harving, vanning og høysanking, og det gikk natt og dag. Faren min lærte meg opp slik at jeg kunne kjøre om dagen, mens han sov på jordet, forteller Bjarne Skeie.

Etter hvert håndterte han traktoren som en proff, og slo rundt i bygda alene. Og interessen for maskiner ble fort altoppslukende. Han mekket og skrudde, og tenkte at dette måtte være hans vei i livet.

– Jeg var fascinert av kompleksiteten. Alle delene. Slåmaskinen, plogen, harven. Jeg visste ikke hva en ingeniør var, men jeg visste at jeg ville lage maskiner. Bygge noe og skape noe, sier han.

Over 70 år har gått siden Gråtassen kom til Eiken. Skeie sitter på kontoret sitt i Handelens hus. Han er akkurat ferdig med den vanlige morgenturen. Ut på Odderøya, ned mot Søndre Batteri, opp Viljebakken og tilbake til byen.

God timing. Skeie er blitt omtalt som boreteknologiens gudfar, og en av hovedpersonene bak Kristiansand som «Drilling Bay».

Skeie utviklet de første hydrauliske skipskranene for Hydralift på slutten av sekstitallet, før han startet sitt eget selskap i 1971.

Timing is everything heter det, og Skeie kunne ikke truffet bedre. Det norske oljeeventyret var i emninga, og den unge ingeniøren grep muligheten med begge hendene. Med sitt nye foretak utviklet han en rekke nyskapende løsninger for boreoperatører og oljeselskap.

– Jeg følte meg veldig trygg teknisk. Jeg kunne ikke noe om rigger eller boring i starten, og dette var mye større enn noe jeg hadde gjort for Hydralift. Men jeg klarte å finne ut av de tekniske løsningene, så det ble mer og mer å gjøre, forteller han.

Historien videre er velkjent. Den handler om stor suksess, mange selskaper og tusenvis av arbeidsplasser. Men først og fremst handler den om innovasjon.

– Det som drev meg var det teknologiske. Jeg konsentrerte meg om produktene. Det var derfor jeg etter hvert solgte selskapet mitt Maritime Hydraulics til ABB. Jeg fikk mindre eierinteresser, men vi fikk mye mer spennende produkter.

– Men du har åpenbart et talent som forretningsmann også?

– Jeg har blitt spurt en del ganger om min økonomiske utdannelse. Den var å vokse opp i en landhandel, hvor min mor var flink til å selge. Hun likte det, og min far måtte passe på pengene og kjøpe inn fra grossistene. Og når det var dans på ungdomshuset, kjørte min far taxi. Det fantes ikke noe som het åpningstid og arbeidstid. Når noen skulle handle, måtte det åpnes opp. Når noen skulle kjøres, måtte det kjøres. Det var det jeg vokste opp med, de gode og enkle tingene. Det var sånn jeg lærte om forretninger, sier Skeie.

– Hvordan føles det å ha bidratt så mye til næringslivet i regionen?

– Jeg tenker ikke på det. Jeg startet opp da oljen kom og hadde glede av den mens den var på topp. Nå er den på vei ned. Det var det. Det nye nå er vind, sier han.

 

Og tror Kristiansand kan få en sterk posisjon på det feltet også.

– Da må man ha en entreprenør som driver litt som jeg gjorde selv. Jeg begynte med 10.000 kroner, og fikk til dette. Nå er det jo bøtter og spann av penger både fra staten og alt, men noen må gå i front. Og forutsetningene er gode. Det er et fantastisk teknisk miljø på Sørlandet nå, sier Skeie.

Store utmerkelser

Hvis man er i tvil om Skeies betydning for norsk og sørlandsk næringsliv, kan man sende et lite blikk mot veggene på kontoret hans. En av mange utmerkelser er fra 2007, da han ble utnevnt til ridder av første klasse av St. Olavs orden.

– Da var jeg inne hos kongen, vet du. Gikk gjennom Fugleværelset og fikk 15 minutter med ham alene på hans eget rom. Det var stas, sier Skeie, og blir tankefull i noen sekunder.

– Det har vært et eventyr. Man er veldig fornøyd, smiler han.

Noe motgang har det også vært. Det har vært en og annen personkonflikt og det har vært tunge nedgangsperioder. Men verst var den mangeårige rettstvisten da tidligere ansatte ble tiltalt for grovt skattesvik. Skeies selskap fikk medhold i høyesterett, og inngikk senere forlik med DNB. En siktelse mot ham selv ble tidlig henlagt, men Skeie måtte tåle mange negative overskrifter med hans navn.

– Det var pyton. Noe av det tøffeste jeg har vært med på, sier han. Og slenger ut et par usørlandske kraftuttrykk.

– Jeg ansatte noen jeg ikke burde ha ansatt, men ellers kunne jeg ikke gjort så mye annerledes. Det er egentlig ingenting jeg angrer på. Og det er fint å tenke på.

Skaper minner. Skeie har ingen planer om å slutte å gå på kontoret etter morgenturene på Odderøya, selv om han nærmer seg 80.

– Et eller annet må man jo ha å gjøre. Men jeg går ikke så dypt ned i tingene nå. Det interesserer meg ikke lenger. Det som gleder meg mest nå er å dra på tur med barnebarna mine. Snart skal jeg dra til Nordvestpassasjen med to av dem. Det er viktig at det ikke bare blir sol og sånn når vi drar på tur. Det må være noe de vil huske.

Bjarne Skeie (78)

Fra: Hægebostad.

Familie: Gift, tre barn, syv barnebarn.

Bakgrunn:  Ingeniør fra Bergens tekniske skole. Kjøpte opp Hydralift, startet Maritime Hydraulics, Ocean Rig og TTS Machine. Skeiegruppen består i dag av Skeie Teknologi, Skeie Capital Investments og Skeie Eiendom.

Leser: Det siste var «Grensen» av Helga Flatland.

Hører på: Jeg er vokst opp med country, og er fortsatt glad i det.

Ser på: Nyheter og historiske programmer.

Gir meg energi. Når det skjer noe positivt i selskapet.