Dobbelt-gründeren

Monique Berntsen har fulgt lidenskapen – i to retninger. 

Tekst: Håkon A. Repstad  

Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

– Du sa opp jobben for å starte to helt forskjellige selskaper. Hva skjedde? 

– Jeg gikk fra å være en av de første ansatte i Mer, til en av 400 ansatte. Da føltes det riktig å bruke min kompetanse til å hjelpe andre selskaper. Med over 15 års erfaring innenfor ledelse, markedsføring og kommunikasjon, var det naturlig å starte egen virksomhet innen dette.

Selskapet heter Marketing & Comms, og vil drive med konsulenttjenester. Samtidig har jeg også startet et annet selskap hvor jeg jobber med å utvikle en ny applikasjon. 

– Altså en app? 

– Ja. En app knyttet til høsting av planter og nyttevekster. Dette er også basert på noe jeg har lang erfaring fra, nemlig å høste fra naturen.  

– Fortell? 

– Jeg bruker så mye tid som mulig ute i naturen, aller helst sammen med familien. Motivasjonen bak selskapet er å hjelpe andre med å få den samme gleden, og ikke minst dra nytte av naturens ressurser på en bærekraftig måte. 

– Hvordan fungerer appen? 

– Vi har jobbet mye med å finne riktig forretningsmodell og ikke minst spisse verdiforslaget, som representerer noe unikt og nytt i markedet. Siden vi er så tidlig i prosessen kan jeg ikke si så mye mer. 

– Hvilke tjenester tilbyr Marketing & Comms? 

– Jeg har blitt kontaktet av flere bedrifter de siste årene, spesielt startups og selskaper med fokus på bærekraft, som har ønsket hjelp med markedsføring og kommunikasjon. Allerede før selskapet var opprettet hadde jeg fylt mesteparten av kalenderen i år. 

– Hva er ambisjonene fremover? 

– Å bygge omdømme og etablere en solid kundebase. Jeg har som mål å ansette én person til i løpet av 2025. For applikasjonsselskapet er målet å få på plass softfunding på kort sikt, for å kunne drive utviklingen videre, deretter vekst i brukermasse. 

Monique Berntsen (39 år) 

 

 

Hva: Gründer og daglig leder for Marketing & Comms AS, daglig leder Project Next AS.  

Bakgrunn: Bachelor i sykepleie, mekatronikk ingeniør, master (MBA) i strategi, forretningsutvikling og innovasjon.  

 

Tre ting jeg har lært:  

1. Å være komfortabel med usikkerhet. Stol på magefølelsen din og justere underveis.  

2. Verdien av nettverk og samarbeid. Ingen klarer alt alene, og min erfaring er at det er så mange som ønsker å hjelpe eller gi råd.  

3. Fokus på kundens behov, ikke bare idéen. Lytt til markedet og be om tilbakemeldinger kontinuerlig.